Na profesjonalne oprogramowanie dla przedsiębiorstw powinni zdecydować się wszyscy ci, którym zależy na modernizacji i cyfrowej transformacji biznesu. Czym różni się system ERP od systemu CRM i dlaczego Twoja firma potrzebuje takich rozwiązań? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.
Czym różnią się systemy CRM i ERP?
Bez wnikliwej analizy może się wydawać, że oba systemy są do siebie podobne. Nic bardziej mylnego. Jak się bowiem okazuje, mają one zupełnie inne cele, choć mogą się uzupełniać w swojej pracy, działając jednocześnie w jednym przedsiębiorstwie. Wiele osób zastanawia się z pewnością nad zależnościami, które zachodzą na linii erp vs crm, gdyż dla postronnego obserwatora nie są one tak oczywiste. Najprościej rzecz ujmując można powiedzieć, że o ile system CRM skupia się na zagadnieniach, związanych z marketingiem i budowaniem relacji z klientami, o tyle system ERP służy kompleksowej obsłudze różnych działów przedsiębiorstwa.
Czym jest oprogramowanie ERP?
ERP to oprogramowanie, wykorzystywane do rejestrowania oraz integrowania najważniejszych obszarów działalności danego przedsiębiorstwa. Do takich obszarów należą np. zakupy, sprzedaż, zasoby ludzkie czy zarządzanie zapasami. Dzięki systemowi ERP możliwe jest usprawnienie funkcjonowania poszczególnych działów firmy, m.in. poprzez zautomatyzowanie różnorodnych procesów. Tego typu oprogramowanie z reguły działa w tle, przez co nie wchodzi w bezpośrednie interakcje ze swoimi klientami.
Czym jest oprogramowanie CRM?
Oprogramowanie CRM służy z kolei do budowania właściwych relacji z nowymi klientami oraz utrzymywania relacji z tymi, którzy korzystali już z towarów i usług danego przedsiębiorstwa. W CRM zgromadzone są szczegółowe informacje, związane z transakcjami, jakie zachodzą między firmą, a odbiorcami jej produktów czy usług. Tutaj znaleźć można również dane kontaktowe, jak imię i nazwisko, numer telefonu, e-mail, a nawet informacje o dokonanych już wcześniej przez daną osobę zakupach. W ten sposób tworzony jest profil detaliczny klienta, aktualizowany na bieżąco w oparciu o napływające informacje. Część systemów CRM zawiera również specjalne moduły, dzięki którym możliwa staje się automatyzacja działań marketingowych.
Który system wybrać dla swojej firmy?
Jak nietrudno zauważyć, różnice pomiędzy systemem CRM i ERP są dość istotne. Wybierając oprogramowanie dla firm, warto więc skupić się przede wszystkim na obszarze działania danego przedsiębiorstwa. ERP koncentruje się na wewnętrznej organizacji firmy i zmianach, które w niej zachodzą, prowadząc np. do obniżenia kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Z kolei system CRM przeznaczony jest dla tych, którzy nastawieni są na zwiększenie przychodów. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem wydaje się być skuteczne wykorzystanie obu systemów, które – zintegrowane ze sobą –przyczynią się do sukcesu firmy na rynku towarów i usług.
Świetny i pouczający artykuł! Powinien przeczytać go każdy właściciel firmy, który zastanawia się nad wdrożeniem systemu CRM w swoim przedsiębiorstwie.